Käyttöauton kunnossapito: Citroen Xantia

Julkaistu

Tuli sitten kesällä 2012 hankittua käyttöautoksi Citroen Xantia 1.8i vm.97. Silloin autolla oli ajettu noin 255000km. Leima oli menossa vanhaksi 2 viikon päästä ja etupään jousitus pompotti mukavasti, joten oletuksena oli, että leimaa varten tavitsisi vaihtaa ainakin kaksi kappaletta jousipalloja. Kaupat edellisen omistajan kanssa tehtiin 450€ hinnalla ja mukaan tuli melkein bränikät Nokian Hakkapeliitta nastarenkaat.

Auton kotipihaan ajettua ja korjaustoimenpiteiden laajuutta tutkittua selvisi, että vasemman ja oikean etujousipallon lisäksi pitää vaihtaa etuvaraajapallo. Etuvaraajapallon vaihtotarve selvis,, kun paineenrajoitinventtiili “hakkasi” noin kerran kahdessa sekunnissa. Ilmeisesti normaali on kerran minuutissa tms. Nämä vaihdettuani ajoin konttorille ja leimahan siihen saatiin. Katsastusmies mainitsi, että ei muuten tuo vararenkaan ruuvi ole ihan heti aukeamassa, kun näyttää niin ruosteiselta. Totta mies puhui kun lukkopihdeillä vääntelin niin koukku vaan vääntyi.

Tuli sitten 2012 talvella huomattua, että kauko-ohjattava keskuslukitus ei aina toimi, kun kauko-ohjaimen painonappi ei suostu yhteistyöhön. Toinen mukava asia jonka huomasin oli se, että vasemman etuoven lukkopesä oli niin kulunut jolloin ovea ei avaimella saanut auki.

Otin sitten ovipahvin irti ja irroitin lukkopesän. Lukkopesää purkaessa kaksi kappaletta metallikuulia lensi jonnekkin ja hetki meni niitä etsiessä. Täytyy olla ensi kerralla varovaisempi. Lukkopesän pohjassa oli kapea kohta jota putkipihdeillä yhteen puristamalla ja avaimella välillä kokeilemalla sain pesän siihen kuntoon, että avain pysähtyi oikeaan kohtaan ja sain lukon auki. Tuo oli vain väliaikainen korjaus enkä ole varma kuinka kauan toimii, mutta kaksi vuotta myöhemmin tätä kirjoittaessa tuo toimii vieläkin.

Autossa oli ostohetkellä suhteellisen ärsyttävä vika joka virrat kytkiessä laski hieman vasenta etuikkunaa. Etuikkunan ylös nostaminen oli mahdollista vain silloin, kun ovet oli lukossa. Tämä virrat päälle, ovet lukkoon ja lasi ylös ruljanssi ei itseä pidemmän päälle miellyttänyt joten ajattelin tehdä jotain asialle.

Ajattelin vaihtaa kaikki kaapelit vasemman etuoven läpivientikumin kohdille. Ovea ja jalkatilaa purkaessani huomasin, että melkonen johtonippu menee läpivientiin. Arviolta 20-30 kpl johtimia menee oven sisään ja jotkin niistä on oikosulussa keskenään. Ei muuta kuin yksi johto kerrallaan poikki, 20 cm uutta johtoa väliin kolvaamalla ja kutistesukkaa päälle. Tämän tein jalkatilan puolella ja vedin johtimen yksi kerralla oven sisään ja sieltä sama 20 cm pois vanhaa johdinta eli se osa joka äsken oli läpivientikumin kohdalla. Tämän kun tein 20-30 kertaa niin täytyy sanoa, että ei tee ihan heti mieli tehdä uudestaan. Lopputulos oli hyvä eli edellä mainitut ongelmat poistuivat.

Alkoi tuo aribagin varoitusvalo vilkuttelemaan ikävästi kesällä 2013 juuri ennen katsastusta. Menin sitten hankkimaan citikkaa varten tarkoitetun lukulaitteen (LEXIA 3) kiinasta noin 100€ hintaan. Kytkin vehkeen kiinni ja huomasin, että se ei saa yhteyttä airbagin ecuun: “No dialog with Airbag ECU” tms. Moottorinohjausyksikköön pääsin sillä käsiksi sekä abs:n ecuun. Tulin siihen tulokseen, että tuo pitää jostain purkuautosta saada ja kokeilla jospa toimisi. Ebaystä löysin samalla sarjanumerolla olevan briteistä ja tilasin. Maksoi muistaakseni noin 30€ Suomeen postitettuna. Ei muuta kuin ecu irti, “uusi” tilalle ja heti alkoi toimimaan. Kohtuu edullinen korjaus tällä kertaa.

Kesällä rupesi citikka katkomaan joko sytytystä tai ruiskutusta. Jännä hetki kun ohituksen aikana katoaa menohalut täysin. Riittävän pitään kun ajoin ja vika vaan paheni, niin syttyi moottorin vikavalo. Lukulaitteella vika paikantui MAP-anturiin. Ei muuta kun ilmanputsari ja kaasuläppäkotelo irti jolloin juuri ja juuri oli tilaa lenkkiavaimelle ja sain anturin irti. Hyvä ettei tarttenu imusarjaa irroittaa. Tilaa ei meinaan ollu liikaa.

Eipä menny sitten citikka kesän 2013 katsastuksesta läpi vaan vikalistaa oli vasemman etualatukivarren puslat sekä oikeanpuoleinen alapallonivel. TTMK:n “citroen harrastaja” mr Pudas tuli apuun jolloin saatiin alatukivarsi irti ja puslat vaihdettua. Ei ollu maailman helpoin ratkaisu vaihtaa puslia. Meni siinä joku 2-3 tuntia kun töhön, vasaran ja dremelin kanssa saatiin irti. Ens kerralla ostan koko alatukivarren.

Tekijä
Kategoriat Projektit

← Vanhemmat Uudemmat →