Citroen Xsara – Endurance kilpuri

VTS Racing

Julkaistu

Mistä kaikki alkoi

Kiinnostuin Endurancesta ja rata-ajosta ylipäätään, kun kävin katsomassa muutaman Endurance kilpailun Alastarolla kesinä 2008 ja 2009. Isäni ajoi tuolloin keikkakuskina tuttujen tiimissä (Peugeot 205 Gti:llä). Armeijasta päästyäni 2011 oli polte jo niin kova, että joku projekti piti hommata. Monien unettomien öiden ja lukuisien excel-taulukoiden jälkeen tultiin siihen lopputulokseen, että Citroen Xsara VTS on meille passeli (ja tarpeeksi kilpailukykyinen lähtökohta). Endurancen Saloon luokassa tekniset määräykset ovat melko tarkat. Esim suurin sallittu vakioteho on 130kW, pako- ja imusarjat vakiot sekä tuorein sallittu vuosimalli tuolloin oli 1998. Xsara sopi hyvin tuohon sapluunaan.

Auton hankinta

Aihio löytyi Kotkasta reiluun viiteen sataan – tosin ”lähes ajokelvottomana”. Vikalista olikin sangen radikaali: oikea etuiskarin kääntölaakeri oli loppu. Mukaan tuli kuitenkin uudet Nokian Hakkapeliitta 7:t, ei siis huonot kaupat. Siitä alkoi kilpurin rakennus. Talvi 2011-2012 meni tallissa ahertaessa ja keväällä 2012 päästiin TTMK:n Ahveniston ratapäivillä ensimmäistä kertaa testaamaan laitetta. Alustan säädöistä tai rengaspaineista ei ollut mitään aavistusta, mutta silti auto tuntui kulkevan kivasti. Endurance-tuttumme kävi vielä oman testilenkkinä nykäisemässä, ja paukutti heti 1:40 tauluu Nankangin huonoilla siviilirenkailla. Autossa oli siis potentiaalia – nyt pitäisi vaan oppia ajamaan ja säätämään sitä.

Kilpailutoiminnan käynnistäminen

Kesällä 2012 ajoimme jäsentenvälisessä MOMO Cup -sarjassa vain kaksi kilpailua, joista kumpikaan ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä. Ensimmäinen kilpailumme ajettiin Alastarolla monsuuniolosuhteissa ja toinen päättyi Botniaringillä keskeytykseen lukituksista irtautuneen konepellin vuoksi.

Kaudelle 2013 autoa siistittiin vähän ja tiimiin liittyi kaverini Tuomas neljänneksi kuskiksi (isäni, setäni ja minun lisäksi). Talvella tehdyt muutokset rajoittuivat lähinnä alustaan. Kaudella 2013 osallistuimme MOMO Cupin Racing -luokassa 8:aan kilpailuun. Lopullinen sarjasijoituksemme oli harmittavasti 4/13, eli podiumin, sekä maineen ja mammonan ulkopuolella. Nuo ajetut kahdeksan kilpailua sisälsivät yhteensä kaksi onnistunutta kisaa (joissa molemmissa voitimme luokkamme ja olimme kokonaiskilpailun 5:n parhaan joukossa). Lopuissa kuudessa kisassa olikin sitten kaikenlaista murhetta. Räjähtäneitä renkaita, hävinneitä jarrupaloja, lähtöviivalle nukahtaneita YKK-antureita, irronneita taka-akselin laakerointeja sekä ennen kaikkea epäonnistuneita säätöjä. Kuitenkin kuskien tekeminen parani koko kauden ajan ja koko neljän porukan parhaat kierrosajat kisan sisällä mahtuivat monesti sekunnin sisään.

Kausi 2014

Talvella 2013-2014 Xsara on läpikäyty täysin. Moottori ja vaihteisto on huollettu, kori maalattu sisältä, sähkösarjaa kevennetty rajusti, kaikki kuluvat alustan osat vaihdettu yms yms. Loppusyksystä 2013 Xsara kävi penkissä Tatechilla ja tulokseksi saatiin 172hp / 213Nm. Ihan hyvin, kun muutoksena vakioon (163hp / 191Nm) on vain huolella suunniteltu pakoputkisto. Kaudella 2014 ajamme MOMO Cupin kokonaisuudessaan ja tavoitteena on Racing luokan voitto! Tiimin kuulumiset ja kisaraportit löydät täältä.

- Joonas Martikainen

Tekijä
Kategoriat Projektit

← Vanhemmat Uudemmat →