Saab GM900 käyttöautoprojekti

Nykylookki edestä

Julkaistu

Kaikki alkoi 2011/2012 vuoden taitteessa kun tuli tarve toiselle autolle. Auton tuli olla edullinen ja siinä tuli olla perusvarusteet abs-jarruista turvatyynyihin sekä 2 hyvät renkaat. Muutamia autoja tuli käytyä katsomassa paremmalla ja huonommalla menestyksellä.. Kuitenkin Akaasta läheltä Tamperetta löytyi tämä kyseinen yksilö. Autolla oli ajettu maltilliset 318tkm ja kaikki vaatimukset täyttyivät. Eli autohan on Saab GM900S mallivuotta 1995 ja vieläpä B234i isolohkolla!

Tämänkään yksilön koeajo ei oikein sujunut niinkuin elokuvissa.. koeajolla syttyi mm. CE-valo. Auto kuitenkin lähti matkaan Tampereelle. Kotimatkalla n. 20km ajon jälkeen CE-valo sammui ja ei näkynyt reiluun vuoteen..

Eli alkutilanne:

Otteessa oli edellisestä katsastuksessa laitettu pari korjauskehoitusta.. Joiden kimppuun käytiin ensimmäiseksi. Alunperin tarkoitus oli vain pitää autoa yksi kesä ja myydä pitkällä leimalla sitten syksyllä 2012.. toisin kuitenkin kävi. Autossa on erinomainen huoltohistoria. Öljyjä vaihdeltu usein ja muutenkin pidetty huolta varsin hyvin. Silmiin pisti huoltokirjassa ensimmäinen öljynvaihto, joka oli suoritettu 1000km ajon jälkeen.

Takaiskarien yläpäät pellitettiin kaverin kanssa Tampereen Teekkarien Moottorikerhon tallilla Lielahdessa. Sekä vaihdettiin vuotava takaiskari.

Muita huoltokohteita oli perushuoltoa, suodattimia, tulppat, moottoriöljyt, vaihdelaatikkoöljyt. Takajarruremontti tuli tehtyä myös, käytetyt satulat löytyivät Eero “coltti” Tiaiselta ja muut jarruosat Fixukselta. Syksyllä 2012 tuli hommattua talvirenkaat 16” saabin oem aluvanteineen.

Myös vilkkuviiksi piti saada palautumaan oikein, ja käytetty hyväkuntoinen varaosa löytyikin Kangasalta Vesa Suokolta

Näihin aikoihin Vesa kiristeli kampuran hihnapyörän TORX:it ettei pääse käymään hullusti..

Myös mittariston valot oikuttelivat, ja keskikonsolin myös. Vesa diagnosoi syyksi himmenninkytkimen ja hyllystä löytyi tilalle ehjä ja näin mittaristoa valaisee tutut vihertävät valot.

Alkuperäinen takapönttö antautui n. 330tkm tienoilla. Vesalta löytyi 170km ajettu takapönttö, jonka kävin hakemassa pois.

Mitäs seuraavaksi.. Coltti vaihtoi etupään jousituksen kääntölaakerit. Ja ainahan näissä jotain askarreltavaa riittää ja hyvän tilaisuuden tullen ostin Coltilta lisää osia kun löytyi oikean värinen kuskin puoleinen etulokasuoja sekä repsikanpuoleinen takaovi. Osat asennettiin ja taas mentiin.. Sitten korjailtiin takakontin luukun reuna ja repsikan takapyöränkaari. Em. paikkoihin pistettiin hieman peltiä sekä maalia. Tässä vaiheessa oli jo selvää että kontti sai vain hieman jatkoaikaa.. ja siksi siihen ei hirvittävän suurta panostusta laitettu.

Myös CE-valo ilmaantui näihin aikoihin, syyksi laihaan seokseen Vesa diagnosoi Kangasalla alipaineletkut sekä kaasuläpän O-renkaat. Letkut löytyi heti, ja O-renkaat tilasin saabilta.

Sitten TTMK:n talvitapahtumassa napsahti kallistuksenvakaajan tukitanko poikki, ja uusi TRW haettiin motonetistä.

Tässä vaiheessa alkoi raskasmetallivanteet kesärenkaissa aiheuttaa päänvaivaa, ja tilalle ostettiin saabin oem vanteet koossa 15 tuumaa.

Myös kulunut kumiratti sai väistyä nahkaratin tieltä. Ratin asennuksen suoritti ET-Autotech Tampereella.

Sitten löytyi korinosia aivankuin puolivahingossa. Purkutuomion saaneesta autosta löytyi vieläpä oikeanväriset osat: Korinvärinen etupuskuri talladegan etuhelmalla. Samaisesta autosta löytyi takakontinluukku – spoilerilla ja heijastinpaneelilla. Luukkua piti hieman maalata heijastinpaneelin alaosan maalivaurioista johtuen.

Sitten asentelin korinosia.. Kontin kanssa päänvaivaa aiheutti se, että johtosarja oli katkaistu. Tästä sitten seurasi johtosarjojen pujottelua ennen luukun asentamista. Samalla ET-Autotech vaihtoi vetonivelen suojakumin mallia motonetin ylivedettävään SKF malliin. Myös vanha panasonicin soitin sai antaa tilaa uudemmalle JVC:n soittimelle. Polttoainetankin luukkua oli myös ajanhammas hieman nakertanut, ja coltilta löytyi oikean värinen luukku jonka sitten ostin ja asentelin paikoilleen.

Lohkolämmittimen pistokkeen asennuksen tunaroin ja uutta maskia piti alkaa etsimään. Vesalta löytyi maski ja nyt maski odottaa asentamista..

Tähän mennessä GM900:nen on saanut pientä kasvojen kohotusta ja näyttää nyt tältä:

Nyt varastossa odottaa uudet nastarenkaat jotka pyöritellään noille 15 tuuman vanteille kun sen aika on. Samalla uusintaan menee myös kesärenkaat joita sitten keväällä 2015 täytyy etsiskellä noille 16 tuumaisille vanteille.

Kiitokset kuuluvat projektiin osallistuneille:
ET-Autotech, Eero Tiainen
Vesa Suokko
Kaapo Poikolainen & TTMK:n tallitilat

Kilometrejä mittarissa tällähetkellä hieman vajaa 350tkm.

Mitä seuraavaksi?

-Kovaa ajoa
-EU-kilvet ja klubikilventaustat
-Heijastinpaneelin merkki kaipaa vaihtoa.
-Uusi maski pitäisi asentaa.
-Polttoainesuodatin vaihtaa.
-Toinen vetonivelen suojakumi pitäisi vaihtaa.
-Kesärenkaat keväällä 2015.
-Etanoliboksia?

Tekijä
Kategoriat Projektit

← Vanhemmat Uudemmat →